Houd je hoofd boven water in de Rode Zee

hormonen cyclus

Daar had ik nou echt even zin in: praten over de menstruatie! :-p Ongesteld zijn is voor de meeste vrouwen niet bepaald een grote hobby. Vroeger was ik er zelf ook zeker niet blij mee: ik liep dagen leeg en had vaak erge buikpijn. De laatste jaren is dat gelukkig enorm veranderd, misschien een erfenisje van mijn zwangerschappen. De pijn is minimaal en na de eerste twee Rode Zee-dagen is het goed te doen. De 1,5 week die voorafgaat aan de menstruatie echter… WAT EEN HEL! PMS, Pre Menstrueel Syndroom dus, is echt niet oké, niet voor mezelf en zeker ook niet voor mijn omgeving. Ooit vond ik een mooi schema dat goed aangaf wat er gedurende de maand allemaal gebeurt in een vrouwenlichaam en het verklaarde daarmee de klachten die je ervaart als je last hebt van PMS. Dit syndroom wordt nogal eens onderschat, maar het kan zeker wel invloed op je leven hebben. Zelf merk ik dat ik amper energie heb (lees: als een dweil de dagen doorkom), last heb van stemmingswisselingen (lees: kan janken om een geplette mug, twee seconden later keihard kan lachen om een heel flauw grapje en weer 2 seconden iets heel gemeens naar B. kan sissen), mijn creativiteit ver te zoeken is, migraine de kop opsteekt en ik de hele dag trek heb in vieze dingen. Patat, chocola, wijn; you know the drill. Op de dag dat mijn menstruatie doorbreekt, merk ik dat aan alles. Ik voel me weer een stuk vrolijker, mijn energie komt weer terug, ik kan weer van al dat vieze eten afblijven en het leven is weer leuk. Totdat we 2,5 week verder zijn en de ellende weer van voor af aan begint…

Hormonen zijn de veroorzakers in dit hele verhaal. Deze stofjes zijn er sterren in om ons lichaam te besturen en te beïnvloeden. Check dit:

  • Week 1: In de eerste week van de cyclus is de vrouw ongesteld. Deze week kan soms gepaard gaan met menstruatieklachten, waardoor je je vooral aan het begin minder goed voelt. Oestrogeen begint in deze week toe te nemen, waardoor je juist weer wordt opgepept.
  • Week 2: Oestrogeen blijft stijgen. Deze week voel je je dan ook het beste. Aan het einde van de week stijgt het testosterongehalte: je krijgt meer zin in seks.
  • Week 3: De hoeveelheid oestrogeen daalt enorm in korte tijd. Progesteron wordt juist aangemaakt en je humeur slaat om. Eetbuien en neerslachtigheid liggen op de loer.
  • Week 4: De hoeveelheid oestrogeen daalt verder, tot een dieptepunt. Progesteronniveaus gaan ook omlaag. Deze week wordt ook wel de ‘premenstruele week’ genoemd, waarin ook het bekende PMS bij sommige vrouwen optreedt. Dit is qua humeur dan ook de slechtste week. Chagrijnigheid, neerslachtigheid, moeheid, hoofdpijn en andere PMS-symptomen kunnen zich voordoen.

Iedere vrouw heeft een andere gevoeligheid voor de verschillende hormonen. Bovenstaande is een ‘gemiddelde’, waar niet alle vrouwen zich even goed in kunnen vinden. Natuurlijk beïnvloeden ook het eetpatroon, stress, gezondheid, beweging en ervaringen op het werk en in het privéleven hoe je je van week tot week voelt.

(Bron: www.gezondheidsplein.nl)

Het is wel heel handig om enigszins rekening te houden met je hormonale monsterperiodes. Dat je niet een belangrijke afspraak plant in de week dat je je ruk voelt. Of dat je net gaat trouwen in die periode. Ik zeg maar wat.

Tja, arme vrouwen met hun PMS en bloederige taferelen, arme omgeving, arme mannen…. Maar hey, als mannen ongesteld zouden zijn, zouden er weer heel andere dingen gebeuren:

Dit vind je vast ook leuk

1 reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *